قاب پنجره دوجداره چه انواعی دارد؟

انواع قاب پنجره دوجداره

یکی از اجزای مهم پنجره دوجداره، قاب، چارچوب یا فریم آن است. برای انتخاب مصالح و متریال مناسب پنجره دوجداره، باید ویژگی‌های هریک از انواع آن‌ها را بررسی کرد. در ادامه به بررسی انواع قاب‌های پنجره می‌پردازیم.

قاب آلومینیومی پنجره دوجداره

قاب پنجره دوجداره آلومینیومی، مزایای فراوانی دارد. این قاب‌ها محکم و در عین حال بسیار سبک هستند. چارچوب‌های آلومینیومی، تحمل وزن شیشه دوجداره سنگین را دارند و هر نوع شیشه‌ای را می توان بر روی آن‌ها نصب کرد. قاب‌های آلومینیومی پنجره دوجداره همچنین دارای رنگ‌بندی‌های بسیار متنوعی هستند و قابلیت هماهنگی با هر نوع دکوراسیونی را دارند. هزینه نگهداری و تعمیر آن‌ها نیز بسیار پایین است.

قاب آلومینیومی با وجود همه مزایایی که دارد، دارای نقطه ضعف‌ها و معایبی نیز می‌باشد. آلومینیوم در برابر انتقال حرارت عایق نیست و به راحتی می‌تواند باعث اتلاف انرژی شود. البته با استفاده از نوارهای عایق و لایه‌های فومی، می‌توان این مشکل را تا حدودی در قاب‌های آلومینیومی برطرف کرد. از دیگر مشکلات قاب‌های آلومینیومی، احتمال خورده شدن آن‌ها است. این چارچوب‌ها در معرض آلودگی و رطوبت، دچار آسیب می‌شوند. این احتمال در مناطق مرطوب و ساحلی بیشتر است. قاب‌های آلومینیومی با امکان پوسیدگی بیشتری مواجه هستند.

قاب چوبی برای پنجره دوجداره

قاب چوبی پنجره دوجداره

یکی از فریم‌هایی که می‌تواند مناسب باشد، فریم چوبی است. قاب‌های چوبی عایق حرارتی بسیار خوب و کارآمدی هستند و متریال مناسبی برای منازل به حساب می‌آیند. چوب را نیز می‌توان به هر درآورد و قابلیت تغییر نیز دارد.

در عین تمام این مزایا، چوب در پنجره دوجداره نیاز به نگهداری و مراقبت بسیار زیادی دارد، این مراقبت به خصوص در قسمت‌های بیرونی ساختمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر در محیط‌های مرطوب از قاب پنجره دوجداره با جنس چوب استفاده کنید، آن‌ها در طول زمان دچار ترک، تاب و یا پوسیدگی می‌شوند. البته این اتفاق نیز راه‌حلی دارد. استفاده از روکش وینیل یا آلومینیوم در خارج از قاب‌های چوبی پنجره می‌تواند به عنوان یک لایه محافظ قرار گیرد و در عین حال ظاهر طبیعی آن را حفظ کند.

چارچوب‌های چوبی اغلب سنگین‌تر و ضخیم‌تر از مصالح دیگر به نظر می‌آیند و همین امر می‌تواند باعث ایجاد فضایی دلگیرتر در محیط داخلی خانه شود. قاب‌های چوبی همچنین می‌توانند مقدار نور طبیعی ورودی به خانه را کاهش دهند.