فریم انتظار پنجره دوجداره چیست؟

فریم انتظار

فریم انتظار چارچوبی فلزی است، که محدوده پنجره دوجداره را مشخص می‌کند. این فریم به عنوان قاب در زیر پنجره و در داخل دیوار قرار می‌گیرد. نام دیگر فریم انتظار پنجره دوجداره، ساب فریم است. معمولا زمان قرار دادن و نصب ساب فریم در پایان عملیات دیوارچینی و پیش از سفیدکاری می‌باشد. بهتر است قبل از نصب ساب فریم، آن را رنگ آمیزی کنیم تا در طول زمان دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشود.

در هنگام نصب فریم انتظار به این نکته توجه کنید، که این فریم باید کاملا تراز، شاقول و کاملا بدون خمیدگی و پیچیدگی در محل مورد نظر قرار بگیرد و نصب شود. در صورتی که ساب فریم کاملا تراز نباشد، باعث تاثیرگذاری منفی بر عملکرد پنجره دوجداره می‌شود و نصاب، برای نصب آن به دردسر می‌افتد. همچنین در عایق بودن پنجره دوجداره نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

نصب فریم انتظار باید به روشی باشد که در ادامه مراحل بنایی، تغییر و اتفاق خاصی باعث حرکت احتمالی آن نشود. همچنین باید طوری نصب شود، که سطح داخلی آن، با سطح کف دیوارها مماس باشد. به این ترتیب می‌توان از بروز احتمالات در آینده جلوگیری کرد.

ابعاد چگونه است؟

ابعاد قوطی آهنی مورد استفاده در فریم انتظار از ابعاد ۳۰ در ۶۰ میلی‌متر شروع می‌شود. معمولا در چنین اندازه‌هایی از قوطی ۴۰ در ۶۰ و یا کمتر نیز استفاده می‌شود. اندازه قوطی آهنی به کار رفته در پنجره دوجداره آهنی، کاملا بستگی به شرایط و عرض سطح پروفیل پنجره دوجداره دارد.

به دلیل اینکه اغلب برندهای پروفیل، از سری ۶۰ یا ۶ سانتی‌متری استفاده می‌کنند، قسمت ۶ سانتی‌متری قاب فلزی انتظار باید رو به بالا قرار گیرد.

پس از اتمام گچ‌کاری و تقریبا اتمام نما، با توجه به شرایط می‌توان برای نصب درب و پنجره دوجداره اقدام کرد. پس از قرارگیری پنجره دوجداره بر روی فریم انتظار، پروفیل به قوطی آهنی پیچ می شود و حداقل ۲ سانتی‌متر در آهن فرو می‌رود.

نکات مهمی که باید برای نصب در نظر گرفت

برای نصب فریم آهنی پنجره باید فریم انتظاری انتخاب کرد، که استاندارد و متناسب با ابعاد و سطح مقطع پروفیل باشد. همچنین فریم نباید دویدگی داشته باشد.

یکی از نکات مهمی که باید در نصب فریم آهنی پنجره مورد توجه قرار گیرد، استفاده از فریم انتظاری است، که تاب برنداشته باشد. برای جلوگیری از تاب برداشتن و به اصطلاح شکم دادن فریم آهنی انتظار در اندازه‌های بزرگ و عرض و ارتفاع زیاد، باید از تسمه آهنی در محل‌های نمایش داده شده استفاده کرد تا از ایجاد تاب‌دیدگی جلوگیری شود.

محل قرار گیری

اینکه چارچوب آهنی قاب، لب به لب با دیوار داخلی یا همان نمای داخل دیوار و یا در مابین نمای خارجی و نمای داخلی قرار گیرد، کاملا به نظر معمار و مهندس ساختمان و سلیقه او بستگی دارد.

اما موضوع مهمی که وجود دارد، آن است که در صورت استفاده از فریم انتظار مماس با نمای دیوار داخلی، برای پوشاندن قاب فلزی باید از پروفیل لبه دار یا اصطلاحا روکوب‌دار استفاده کرد. همچنین می‌توان از قاب دور پنجره و روکوب چوبی بهره گرفت.

آیا می‌توان از سنگ و سیمان به جای فریم آهنی استفاده کرد؟

در برخی از پروژه‌ها می‌توان فریم آهنی پنجره را با سنگ یا سیمان جایگزین کرده. امکان آماده و نصب کردن قاب پنجره با این دو مصالح نیز امکان‌پذیر است. به دلیل ناتراز بودن، در صورت وجود اختلاف عرض و ارتفاع ابتدایی و انتهایی چارچوب و احتمال انتقال بار دیواره‌ها به درب و پنجره دوجداره، بهتر است برای فریم انتظار از چارچوب آهنی استفاده کرد.