شیشه دوجداره چیست؟

در جواب به این سوال باید گفت که  شیشه دوجداره قابی است که از دو یا چند لایه شیشه موازی هم تشکیل شده‌. بین دو شیشه فاصله‌ای چند میلی‌متری قرار دارد. این فضای خالی معمولاً با هوای خشک یا گازی بی‌اثر مانند گاز آرگون پر می‌شود. تفاوت اصلی شیشه دوجداره با یک شیشه ساده در همین فضای خالی است. این فضای پر شده از گاز، اجازه انتقال و جابجایی گرما و سرما را نمی‌دهد. و به دلیل عدم هدایت دما و صدا، شیشه مانند یک عایق بین محیط داخلی و خارجی عمل کرده و باید گفت که شیشه‌ها با مواد خاصی مهروموم و درزبندی می‌شوند که این مهر موم شدن در کیفیت پنجره دوجداره بسیار مؤثر است. همان‌طور که گفتیم گاهی به جای دو شیشه موازی از ۳ شیشه استفاده می‌شود که در نتیجه‌ی آن پنجره سه جداره ساخته ­می­شوند. شیشه‌های سه­ جداره نسبت به نوع دو­جداره عایق قوی‌تری بوده و مقاومت بالاتری دارند. اما در شرایط عادی مدل دوجداره پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. مگر این‌که دقیقا وسط یک اتوبان شلوغ زندگی کنید که باز هم تاثیر و عایق بودن این پنجره را باید مورد توجه قرار داد .و همچنین شیشه سه جداره به دلیل وجود چند شیشه با ضخامت مختلف باعث شکست نور و گرما و سرما میباشد.

تولید و استاندارد شیشه دوجداره

در رابطه با نحوه تولید شیشه دوجداره بگذارید مختصری از آن را برایتان ارائه دهیم. ابتدا صفحه‌های بزرگ شیشه، در خط تولید وارد سطح مخصوصی می‌شوند، در این مرحله ابعاد شیشه توسط نرم‌افزار پردازش می‌شود تا برش به طور دقیق و به‌دور از خطای دست انجام بگیرد و به ابعاد مورد نظر برسیم.

شیشه‌ها بعد از برش با آب سختی‌گیری می‌شوند و سپس فریم‌های بین دو جدار، برای قرارگیری مابین ۲ شیشه برش داده می‌شود. در ادامه فضای داخلی از مواد رطوبت‌گیر پر می‌شود، به دو لبه‌ی فریم چسب‌های مخصوص زده می‌شود و درزگیری انجام می‌شود. شیشه‌ها به دستگاه پرس منتقل می‌شود و در این مرحله گاز آرگون تزریق می‌شود سپس دورتادور شیشه توسط دستگاه با چسب پلی‌سلفید به منظور درزبندی ثانویه پر می‌شود.

از اقدامات پس از تولیداین است که ، از بین شیشه‌ها نمونه‌های رندوم برداشته می‌شود و آزمون‌های استاندارد مه‌گرفتگی، پایداری در رطوبت بالا، تعیین نقطه برفک، اندازه‌گیری ضخامت و فاصله و ابعاد انجام می‌شود و پس از اطمینان از استاندارد بودن و ایمن بودن از ان استفاده میشود .